کسب اطمینان از کیفیت آموزش، از اهداف اصلی نظام‌های آموزش مهندسی در جهان است. برای ارزشیابی و اعتبارسنجی آموزش مهندسی؛ مؤسسه‌ها، سازمان‌ها و مراکز ملی و بین‌المللی مختلفی، ایجاد شده است. امروزه، دانشگاه‌های معتبر، برنامه‌های آموزشی خود را به‌گونه‌ای سامان می‌دهند که مورد تأیید یکی از این مراکز قرار گیرد. ارزشیابی برنامه‌های آموزشی می‌تواند به‌صورت درونی و توسط خود مؤسسه آموزشی، و یا برونی در سطح ملی و یا بین‌المللی، صورت گیرد. ارزشیابی برونی برنامه‌های آموزش مهندسی در اغلب کشورها توسط مؤسسات مستقل صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر، اعتبارسنجی و ارزشیابی آموزش مهندسی ایران، به‌صورتی که در جهان متداول است به‌عنوان یک ضرورت مطرح بوده است. پس از تأسیس انجمن آموزش مهندسی ایران، تأسیس مرکزی برای ارزشیابی و اعتبارسنجی آموزش مهندسی کشور در دستور کار قرار گرفت و به‌دنبال آن مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران در سال 1390، به‌همت انجمن آموزش مهندسی ایران و با همکاری فرهنگستان علوم جمهوری اسمی ایران تشکیل گردید. این مؤسسه تشکلی غیردولتی، غیرتجاری؛ غیرسیاسی و غیرانتفاعی؛ متشکل از افراد حقیقی، انجمن‌ها و مراکز دارای اهداف آموزشی و علمی است، که برای نیل به‌اهداف زیر تأسیس شده است:

  • ارزشیابی و اعتباربخشی نسبت به‌کیفیت آموزش مهندسی در تمام ارکان نظام آموزش مهندسی نظیر برنامه، تجهیزات، ابزارگان، فضا و مکان، هیأت‌علمی و سایر عواملی که در کیفیت آموزش مهندسی مؤثر هستند.
  • اطمینان‌بخشی و اعتباردهی آموزش مهندسی، به‌ویژه به برونداد دوره‌های کارشناسی مهندسی، برای ایجاد اطمینان نسبت به صلاحین دانش‌آموختگان جهت ورود به‌فعالیت‌های حرفه‌ای و یا ادامه تحصیل.
  • ایجاد زمینه‌های لازم برای ارتقای کیفیت آموزش مهندسی از طریق:
    • انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در زمینه روش‌های اعتبارسنجی و اعتباردهی آموزش مهندسی،
    • همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، صنعتی و پژوهشی،
    • تدوین استانداردهای کیفیت آموزش مهندسی و شاخص‌های آن،
    • اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به مجموعه‌های آموزش‌دهنده، برنامه‌ریز و استفاده‌کنندگان (صنعت)، با انتشار خبرنامه، نشریه، کتاب و یا برگزارس همایش‌های تخصصی،
    • ترغیب گروه‌های آموزشی در اجرای فرایند ارزیابی درونی و برونی و فراهم آوردن ساز و کار اجرایی لازم،
    • حمایت از ارزیابی‌های درون سازمانی، نهادهای آموزشی و همکاری با آنها،
    • فراهم آوردن زمینه‌های ارتباط مؤسسه با شبکه‌های بین‌المللی مرتبط با ارزشیابی.
    • همکاری با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی و دیگر مراکز مرتبط.

تفاهم‌نامۀ همکاری دوجانبه بین کرسی یونسکو در آموزش مهندسی و موسسۀ ارزشیابی آموزش مهندسی ایران، در تاریخ 1392/12/25 به امضا رسیده است. در حال حاضر کرسی یونسکو در آموزش مهندسی ارتباط نزدیکی با مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران داشته و در گذشته نیز پیش‌نویس اساسنامه و استانداردها و ملاک‌های ارزشیابی و سازوکار ارزشیابی درونی و بیرونی را، از طریق انجام یک پروژه پژوهشی، برای این مؤسسه تهیه نموده است.

حسین معماریان- 1393

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *